torsdag 10. mars 2011

En barndomsskatt

Mor sitt syskrin. 

Da jeg var lita, 
og verden ikke var større enn
bygda jeg bodde i, 
var noe av det mest spennende 
jeg visste
å sitte bak stuedøra
hjemme hos ho mor. 

 Bak den døra
der sto det et syskrin, 
en helt egen verden
av knapper og sytråd i de fineste farger
det var gull og sølv
og edelstener
og bare ekte prinsesser
hadde lov å røre ved dem.

Mor sitt syskrin
er en reise i minner
om gleden ved de små ting
og historier som ble til
blant nål og tråd
i barndommens kreative rike. 

I dag fant jeg fram
mor sitt syskrin
jeg ryddet, vasket og støvsugde
og tok reisen tilbake
gjennom latter og tårer
jeg plukket hver nål
og renset hver knapp
slik en gjør
når en skal forvalte en barndomsskatt.


1 kommentar:

  1. Så koselig med sånne skatter! Jeg kan også huske noe sånt fra min barndom.. En fin samling av knapper.
    Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg! Det gjør meg så glad!
    Så gøy at du også har baby i magen:) Gratulerer så mye. Gleder meg til å følge dere videre:)

    Ha ei fin uke! Klem fra Vivian

    SvarSlett